logo

نرخ کلیک یا ctr چیست؟ راههای افزایش ctr

نرخ کلیک یکی از مهم‌ترین آمارهای سایت است که به شما نشان می‌دهد روند پیشرفت و یا پسرفت شما به چه شکل است.

خوب این طبیعی است هر چقدر که میزان ورودی سایت شما بیشتر باشد، یعنی شما در حال حرکت رو به جلو هستید!

ولی CTR چیست؟ روشهای افزایش CTR به چه شکل است؟ نرخ کلیک چطور محاسبه می‌شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی همه این سوالها بپردازیم…

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

CTR یا Click Trough Rate در فارسی با نام نرخ کلیک خوانده می‌شود. بگذارید ساده‌ترین توضیح را برای شما بگویم:

فرض کنین که لینک شما مثلا در صفحه اول گوگل قرار دارد و هر روزه به دفعات زیاد برای کاربران نمایش داده می‌شود؛

حالا از این دفعات زیاد، یک تعداد خاصی بر روی لینک شما کلیک می‌کنند. حالا این نسبت کلیک به تعداد دفعات که نمایش داده شده را می‌گویند CTR. همانطور که گفتیم Click Trough Rate.

معمولا بیشتر در گوگل از نرخ کلیک استفاده می‌شود؛ ولی بخشهای دیگر مثل ایمیل مارکتینگ و یا کمپینهای تبلیغاتی از CTR و روش های افزایش CTR استفاده می‌شود.

روش محاسبه CTR به چه شکل است؟

برای محاسبه CTR شما اول باید به تعریف Impression و Click در سرچ کنسول آشنا باشید.

Impression چیست؟

به تعداد دفعاتی که لینک شما در گوگل، به کاربر نمایش داده شده را Impression می‌گویند.

Click چیست؟

به تعداد دفعاتی که کاربر بر روی لینک شما کلیک کند را Click می‌گویند.

حالا با محاسبه نسب این دو، نرخ کلیک به دست می‌آید. بزارید یک مثال برایتان بزنم:

فرض کنید سایت شما در سه ماه گذشته ۶۰۶ هزار Impression داشته و در مقابل ۳۸۸۰۰ کلیک!

حالا شما کاری باید بکنید این است که Click را تقسیم بر Impression کنید. یعنی ۳۸۸۰۰ تقسیم بر ۶۰۶۰۰۰. جواب می‌شود ۰.۰۶۴. حالا این عدد به دست آمده را ضرب در ۱۰۰ کنید که می‌شود ۶.۴. یعنی الان نرخ کلیک سه ماه گذشته شما ۶.۴ است.

چرا نرخ کلیک بقیه از من بیشتر است؟

البته نرخ کلیک در موارد مختلف، متفاوت است. مثلا گزینه های مربوط به افزایش CTR فیسبوک با اینستاگرام برابر نیست و همچنین با گوگل!

ولی از آنجایی که ما تمرکزمان بر روی موتورهای جتسجو است، فعلا فقط به نرخ کلیک گوگل می‌پردازیم.

همه ما برای صفحه اول و رتبه یک تا سوم می‌جنگیم؛ چون از ارزش این رتبه ها باخبریم و می‌دانیم که اگر در این رتبه ها باشیم، کاربران بیشتری سمت ما می‌آیند.

پس اینکه نرخ کلیک بقیه از شما بیشتر است می‌تواند به جایگاه آنها مربوط باشد. جدای از رتبه، حوزه فعالیت هم خیلی در سئو تاثیر گذار است.

در ادامه ما به شما روشهایی را معرفی می‌کنیم که در افزایش CTR سایت شما می‌تواند تاثیر بگذارد.

روشهای افزایش CTR چیست؟

درواقع روش های افزایش CTR آنقدر هم که فکر می‌کنید سخت نیست. فقط کمی نیاز به تحلیل و بررسی داره. نه لازمه که هزینه‌ای بکنید و نه نیاز که کسی را برایش استخدام کنید. فقط کمی خلاقیت داشته باشید.

۱. عنوان جذاب

عنوان شما باید به گونه ای باشد که کاربر را ترغیب کنید تا بر روی لینک شما کلیک کند.

سعی کنید از اعداد و یا سیمبول‌ها در عنوان خودتان استفاده کنید و یا از کلماتی مثل “عجیب ترین، رایگان، تضمینی و …” استفاده کنید. و یا اینکه عنوان خودتان را سوالی بنویسید؛ از ایموجی استفاده کنید.

بگذارید اصلا یک روش به شما بگویم:

شما فرض کنید در کلمه “خرید رایگان کتاب” در صفحه اول هستید و می‌خواهید که CTR خودتان را افزایش دهید.

کلمه مورد نظر را در گوگل سرچ کنید و عنوان رقیب‌های خودتان را بررسی کنید. بدون اینکه آدرس سایت را بخوانید، به این موضوع توجه کنید که کدام عنوان شما را جذب می‌کند تا روی آن کلیک کنید.

سعی کنید از رقبای خودتان الگوبرداری کنید و در هنگام الگوبرداری، کمی هم خلاقیت به خرج دهید.

۲. توضیحات متا

شاید بعضی از شما اصلا ندانید که توضیحات متا چیست و یا بدانید و با اسم آن آشنا نباشید.

توضیحات متا یا متادیسکریپشن به توضیحی کوتاهی از متن گفته می‌شود که معمولا در سرچ گوگل و در زیر عنوان‌ها نمایش داده می‌شود.

حالا چطور جذابش کنیم؟

طول متادیسکریپشن ۱۶۸ کاراکتر است و شما فقط ۱۶۸ کاراکتر مهلت دارید تا کاربر را قانع کنید تا بر روی لینک شما کلیک کنید.

خودتان را جای کاربر بگذارید؛ چه چیزی شما را ترغیب می‌کند؟ چه جمله و یا کلمه‌ای باعث می‌شود تا ببینید داخل سایت چخبر است؟ چه چیزی باعث می‌شود تا از بقیه لینکها صرف نظر کنید و به این لینک سر بزنید؟

هرچند امروزه متادیسکریپشن زیاد مورد توجه کاربران واقع نمی‌شود، ولی سعی کنید همیشه آن را بهینه نگه دارید.

۳. استفاده از اسکیما

حتما شما هم دیدید وقتی چیزی را سرچ می‌کنید، نشانه گذاری‌های خاصی در کنار برخی از نتایج وجود دارد. مثلا بعضی ها ستاره‌های زرد رنگ دارند.

این نشانه گذاری‌ها را اسکیما می‌گویند که برای این است تا گوگل بهتر متوجه پست شما شود. ولی برای کاربران هم مفید است و میتواند برای افزایش CTR کمک کند.

البته استفاده از اسکیما هم قانون و قواعد خودش را دارد. قبل از استفاده از آن، حتما دربارش تحقیق کنید.

۴. برندسازی

بگذارید یک مثال برای شما بزنم:

اکثر مردم، مخصوصا قشر جوان، امروزه به جای اینکه از کلمه “شکلات کاکوئی” استفاده کنند، در گوگل کلمه “نوتلا” را سرچ می‌زنند.

اینکه اسم برند شما مورد اعتماد مردم باشد، باعث می‌شود تا CTR شما بسیار بالا برود. آپارات هم یک نمونه دیگر است. در اکثر وقتها فقط کافی است تا کاربر اسم آپارات را در بالای صفحه ببیند!

البته برندسازی نیازمند صبر و حوصله زیادی است. پس عجله نکنید!

۵. مخاطبان خودتان را بشناسید

شما باید اخلاق کاربران خودتان را بشناسید و طبق همان اخلاقیات، عنوان و توضیحات متا خودتان را بچینید.

چه عواملی در کاهش نرخ CTR تاثیر دارد؟

بعضی وقتها شما همه این کارها را انجام می‌دهید، ولی باز هم CTR شما تکان نمی‌خورد هیچی، شاید کمتر هم شود! چرا؟ اینجا ما یکسری از این دلایل با هم بررسی می‌کنیم:

۱. آدرس نامرتبط است

فرض کنید شما در گوگل “آموزش تهیه سالاد شیرازی” را سرچ می‌کنید و روی یک سایتی که توضیح قابل قبولی دارد کلیک می‌کنید.

ولی می‌بینید که آن صفحه اصلا درباره سالاد شیرازی نیست! شاید بعضی وقتها آن صفحه ارور هم بگیرید و یا از سمت سرور مشکل داشته باشد.

گوگل همه این موارد را می‌فهمد و حتما در امتیازدهی شما لحاظ می‌کند. اگر پست سئو چیست را خوانده باشید ما در آنجا مهم‌ترین قانون گوگل را گفتیم: “برای کاربر کار کنید نه برای گوگل!”

گوگل وقتی بفهمد که شما نتوانستید کاربر را راضی کنید، سایت دیگری را به جای شما می‌آورد تا آن را بررسی کند و اگر امتیاز بهتری از شما بگیرد، جایگاه شما را تصاحب می‌کند و این یعنی اینکه نرخ کلیک شما کم می‌شود.

۲. توضیحات متا نامناسب

در بالا گفتیم که چرا توضیحات متا می‌تواند در افزایش CTR تاثیر بگذارد. ولی بعضی وقتها مدیر سایت، روشهای اشتباهی را برای ترغیب کاربر استفاده می‌کند که نتیجه برعکس را می‌دهد.

مثلا به اشتباه سعی می‌کنند تا کلمات کلیدی زیادی را در متادیسکریپشن قرار دهند و یا اینکه کلا متا دیسکریپشن را خالی می‌گذراند و نوشتن توضیحات متا را به عهده گوگل می‌سپارند.

البته این درست که کاربر زیاد به توضیحات متا دقت نمی‌کند؛ ولی دلیل نمی‌شود که از آن غافل شوید.

۳. دامنه نامرتبط

همان مثال “آموزش تهیه سالاد شیرازی” را دوباره می‌زنم. کاربر این کلمه را در گوگل سرچ کرده و ۱۰ نتیجه را مشاهده می‌کند.

چرا باید روی سایتی کلیک بکند که آدرس دامنه‌اش “لاستیک فروشان” است؟

برای همین است که همه سئوکاران معتقدند که حتما باید اسم دامنه با حوزه فعالیت شما رابطه مستقیم داشته باشد.

افزایش CTR چه تاثیری در رتبه بندی ما دارد؟

بالاتر ما خیلی جمع و جور به شما گفتیم که رابطه گوگل با CTR چیست و چطور رتبه می‌دهد و…

حالا قصد داریم کمی این موضوع را باز کنیم:

همانطور که می‌دانید، در هر صفحه از گوگل، ۱۰ لینک قرار دارد؛ یک لینک یازدهمی هم وجود دارد که در حال سعی و تلاش برای رسیدن به جایگاه بالاتر است. جایگاه شما هم در لینک دهم است.

لینک شما نه عنوان خوبی دارد، نه متادیسکریپشن قابل قبولی دارد و نه از هیچ اسکیمایی استفاده کردید! پس چطور می‌خواهید کاربر را ترغیب کنید که بر روی لینک شما کلیک کند؟

ولی آن لینک یازدهم این کارها را انجام داده! حالا شما به دلیل اینکه نتوانستید کلیک بگیرید، گوگل جایگاه شما با لینک یازدهم عوض می‌کند تا ببیند عکس العمل کاربران با این لینک چگونه است.

برخلاف شما، کاربران بر روی این کلیک می‌کنند و همین کلیک‌ها باعث می‌شود تا افزایش CTR برای این سایت شکل بگیرد و جایگاه شما را برای همیشه تصاحب کند!

درواقع نرخ کلیک اینگونه بر روی رتبه بندی شما تاثیر می‌گذارد. همانطور که گفتیم، گوگل به رفتار کاربران نسبت به سایت شما نگاه می‌کند و اگر کاربر را راضی نگه دارید، گوگل هم شما را راضی نگه می‌دارد.

نرخ کلیک طبیعی چیست؟

بعضی از شرکتها و سایتها که ادعا می‌کنند در سئو تخصص دارند، به شما می‌گویند که مثلا می‌تواند در عرض چند روز، CTR شما را ۱۰ برابر افزایش دهند.

اینکار به هیچ وجه شدنی نیست؛ نرخ CTR ثمره تلاش چند ماه شماست و به هیچ وجه نمی‌توان با چند روز کار کردن، آن را ۱۰ برابر افزایش داد.

این شرکتها قطعا یکسری رباتهایی برای خودشان ساختند که به صورت خودکار و با پیروی از یکسری الگوریتم‌ها، بر روی لینک شما کلیک کنند تا CTR شما افزایش پیدا کند.

همانطور که می‌دانید، اگر CTR شما بالا باشد، رتبه بهتری هم می‌گیرید و برای همین در نتایج گوگل، لینک شما بالاتر نشان داده می‌شود.

ولی کافی است که گوگل بفهمد که شما تقلب کردید که قطعا هم می‌فهمد؛ در بهترین حالت شما را به جایی تعلق دارید می‌فرستد و در بدترین حالت هم پنالتی!

رابطه تبلیغات کلیکی گوگل و CTR چیست؟

بگذارید اول تبلیغات کلیکی گوگل را تعریف کنم. یک سرویس توسط گوگل ارائه شده که شما با پرداخت هزینه به شرکت گوگل، لینک خودتان را در رتبه یک یا دو قرار می‌دهید که معمولا هم با پیشوند Ad نمایش داده می‌شود.

به این تبلیغات، Pay Per Click و یا به اختصار PPC گفته می‌شود. یعنی پرداخت به ازای کلیک! شما به ازای هر کلیکی که کاربر بر روی لینک شما می‌کند، به گوگل هزینه ای پرداخت می‌کنید.

حالا نقش CTR چیست؟

شما اصلا لینک یک باشید؛ ولی وقتی نتوانید کاربر را ترغیب کنید که بر روی شما کلیک کند، چه فایده؟ شما اصلا پول دادید و جایگاه خودتان را در رتبه یک، برای یک زمان خاصی ثابت کردید! ولی نکته های افزایش CTR را رعایت نکردید! چه فایده؟ شاید بعد از تمام شدن قرارداد شما با گوگل، جایگاه پایین‌تری به شما بدهد!

آزمون و خطا مهم‌ترین قسمت افزایش CTR

خیلی از کاربران بعد از یک دفعه سعی و تلاش، دیگر سعی نمی‌کنند تا CTR خودشان را بهبود ببخشند.

آزمون و خطا نه تنها قسمتی از CTR، بلکه بخشی از دنیای سئو است؛ شما بدون آزمون و خطا نمی‌توانید رفتار کاربران خودتان را بفهمید؛ بدون آزمون و خطا نمی‌توانید بفهمید کاربران شما از چه نوع عنوانی خوششان می آید. شاید همان شکل ساده جوابگو باشد!

سعی کنید چندین پست را برای افزایش نرخ کلیک استفاده کنید و ترفندها را بر روی آنها تست کنید. روی هر کدام یک عنوان خاص بگذارید و روی هر کدام هم یک نوع دیسکریپشن.

یکی با ایموجی، یکی با عنوان سوالی، یکی با عنوان اعداد و ….

بهترین رقم نرخ کلیک چند است؟

تا اینجا ما فهمیدیم که نرخ کلیک از ۱ تا ۱۰۰ شماره گذاری می‌شود. ولی بهترین نمره برای CTR چیست؟

هیچ عدد مشخصی اعلام نشده و هیچوقت هم نمی‌شود. فقط یک نمره قابل قبول وجود دارد و آن هم نمره بالاتر از رقیب است.

شما باید همه سعی و تلاش خودتان را بکنید تا نمره CTR شما از رقیب شما بیشتر باشد. همین و بس!

کلام آخر درباره افزایش CTR

هیچ استراتژی واضحی وجود ندارد که تضمین کند CRT شما به سقف چسبانده می‌شود. همه با آزمون و خطا صورت می‌گیرد. شاید بین تمامی نکات افزایش CTR، شناختن رفتار کاربران، مهم‌ترین نکته باشد.

این مورد را هم به یاد داشته باشید که نرخ کلیک امروز شما می‌تواند با فردا متفاوت باشد. پس فکر نکنید که اگر فردا CTR شما کم شد، یعنی باید تغییراتی در عنوان و متا توضیحات انجام دهید.

همیشه رفتارهای چند روز کاربرانتان را تحلیل کنید؛ مثلا ۳۰ روز! ببینید در این ۳۰ کاربران گوگل، با لینک شما چطور برخورد کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *